måndag 12 januari 2015

Nu är julen utslängd!

När till och med den vita plastgranen barrar..

ja, då är julen över.

Farväl granen och vi ses till nästa advent. Vila dig ordentligt i din låda i förrådet så du är pigg och vital till det är dags att träda i tjänst igen.

Känns faktiskt lite skönt när jag i januari tar bort julgrejorna. Som att mitt stora hus blir än större. Jag gillar ju att kunna röra mig fritt och ha stora ytor. Små hus gillar jag inte alls. De kan se både mysiga och rara ut men som sagt... jag kan inte andas i dem. Inte i en liten lägenhet heller... så jag har aldrig bott i en liten sådan. Inte ens min första lägenhet var liten.

Jag som gillar julen och mina julgrejor tycker det är lika mysigt och fint att ta in julgrejorna i advent... men på något sätt mättnar jag. Njuter av den tid som är... men mättnar.

Jag gillar ju omväxling. Att det händer något. Att livet går framåt. Men alltid när jag säger detta... så kommer "vän av ordning" och klagar att det är "inget fel på rutiner". Jo, det är fel på rutiner. Tycker jag. Att ha rutiner precis överallt är fel. Ibland är rutiner bra, man vet vad man ska göra. Som att ta in julpynt och att ta bort det. Jag kan inte leva i en stagnation. Det gör mig matt. Svimfärdig. Arg. Och ytterst ostimulerad.

Däremot gillar jag inte röror, stök och fullt med grejor överallt. Även om jag är bra på att ha många projekt på gång samtidigt... så det kan se ut som stök. Men... det är mina projekt. Och de bli färdiga och då tar stöket slut. Till jag kommer på nästa... och nästa... och nästa... och nästa projekt. Alltid flera samtidigt.

För man ska leva. Det gör man genom att göra saker. Se saker. Resa. Göra. Uppleva. Fantisera. Ja, du vet...

Jag är inte en person som gillar det stillastående livet. Stagnation. Rutin. Icke. Jag gillar fart och fläkt. Högt i tak. Och så vill jag leva!

Projekt "julen ut" är klart. Sista tomten bärs ut idag. Sedan väntar jag på våren. Men först ska vi visst ha en vinter... i eftermiddag och i natt är det klass 1-varning för massa snö. Onödigt. Det räcker som det är. För jag vill starta "projekt vår". Tänker på frön... odlingar... bara fötter i gräset som är så underbart.

Jaja, det var visst en massa snö först.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...