söndag 4 januari 2015

Min härliga skidtur - 2



Ryggsäck… jag hade ju nästan glömt det… 

ryggsäck och apelsiner har ju snöviddernas stora hjältar. 

Apelsiner hittade jag på kvartersbutikens hylla och ryggsäcken på grannens vind. Till skillnad mot mössan, visste grannen att jag lånade hans väska. Säcken var visserligen lite maläten men den skulle nog hålla för min lilla utflykt. Snabbt packade jag ryggsäcken med apelsinerna och en termos med varm choklad. Visst, jag erkänner, inte hade filmhjältarna varm choklad... men eftersom jag är en stor chokladälskare tog jag med den fyllda termosen.

Jag började sedan min noggranna påklädning. 

Först mina vanliga underkläder och strumpor, för dessa ville jag inte vara utan och vad filmens skidfolk har under sina ytterkläder visas aldrig. Sedan tog jag syrrans undertröja jag hittat i en garderob, farsans varma blå-röd-randiga pyjamasjacka i flanell och farmors värmande yllekalsonger. 

Uppe på detta slängde jag på mig farsans randiga flanellpyjamasbyxor, morsans lusekofta och anorak. Därefter de stickade yllesockorna min gamla mormor förfärdigat för en evighet sedan, pjäxorna och grannens mössa. Hittade även min stickade halsduk jag som jag gjorde i skolslöjden. 

Kollade utstyrseln i spegeln och jag måste säga att det såg minst sagt förfärligt ut! Det var ju inte alls som på filmen! 

Jag gnodde ut granndamens vita salva över kinder, näsa och panna. Och det såg ännu gräsligare ut! Inte det heller såg ut som på filmen!


Nedtecknat 2001-11-19 av Nina Warglycke och tidigare publicerat på nätet

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...