måndag 12 januari 2015

Min härliga skidtur - 8




När jag vaknar igen tror jag att jag dött och hamnat i helvetet. 

Det skäller, morrar och står fullt med mörka varelser lutade över mig. Plötsligt är det någon som säger ”det är ju inte tomten, det är min granne, detta”. Då vågar jag titta upp och ser en massa hundar och gubbar med stora ficklampor. Grannen jag ”lånat” mössan av hade sett mitt lån och även att jag lastat bilen med ryggsäck och skidor och åkt. Tack vare honom hade det skickats ut en skallgångskedja för att söka efter mig. Men gubbarna hade blivit betänksamma när de hittat mig. De hade hittat en röd jacka med röd-grå-randiga ben och under huvan hade de hittat ett pälsklätt vitt ansikte. Och de hade sett ett pärlband av apelsiner. De hade inte sett mig tidigare utan antog att jag irrat omkring ett tag. 

Några gubbar bar mig till en varm bil och skjutsade hem mig. Väl hemma fick jag, stödjande på två gubbar, kliva in i mitt varma sköna hem för att lägga mig under duntäcket att tina. Så här var det definitivt inte på film!

På väg till sängen passerar man spegeln i hallen och det höll på att bli min allt för tidiga död. 

Det var något av det mest förskräckliga jag sett som stirrade tillbaks på mig. Ett monster! 

Undra på att gubbarna som letat mig inte visste vad de hittat. Klädseln var ju lite lustig som jag tidigare berättat men som jag såg ut i ansiktet. Vitkletig av granndamens anti-rynksalva som stramat upp mina anletsdrag till en grinande mask, och i det vita salvkletet var det fullt med tomteskägg-tussar. 

Det var tur att gubbarna inte var lättskrämda och trodde på otyg! Gubbarna släpade mig, som efter titten i spegeln var halvt avsvimmad, till sängen och bäddade ner mig. Det sägs att jag sov till trettonhelgen, och att granngubbarna hade anställt en sköterska som tagit av mig de hemska kläderna, tvättat av mitt ansikte och smort med fuktkräm för att återställa min hud i normala gängor. 


Nedtecknat 2001-11-19 av Nina Warglycke och tidigare publicerat på nätet

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...