fredag 9 januari 2015

Min härliga skidtur - 5



Precis när jag skulle ta ett par kraftiga tag med stavarna blev det vitt framför ögonen igen. 

Jag hade fastnat med ena skidan i lingonriset. Tomten hade ju gnidit bort snön när han skrattade eller om det var änglar han gjorde, och på grund av detta dök jag på näsa och hamnade just i den snöhög som fanns bredvid änglarna. Strax var tomten framme och lyfte resolut upp mig på fötter. Rädd som jag var för tomten och hans skrattande och pekande skyndade jag mig att sticka iväg. Den förträffliga vallan gjorde att snön yrde upp som dimma bakom mig och över tomten.

När jag hunnit så långt bort från tomten att jag inte såg honom längre började det att morra, frusta och yra snö framför mig. Det var en björn som väckts ur vinterslummern av tomtens mullrande skratt. Björnen var mäkta förargad och började vifta med ramarna. Nu behövde jag mod! 

Jag förstod plötsligt varför stavarna var böjda som de var. En av böjarna var precis avpassad för en björnnacke. Raskt såg jag ut ett par träd som stod bra till och lockade den sure björnen dit. Med ett snabbt kast fick jag skidstaven runt nacken på björnen och krängde fast staven och björnen mellan träden. Detta var ju nästan som på film! Nu kunde han sitta där och tänka över sitt sura humör och lugna ner sig. Jag klarar mig nog utan den staven under resten av färden. 

Jag fortsatte min skidfärd, på lite vingliga ben, mot ett öppet fält. Där kan det väl inte finnas björnar tänkte jag. Och hur rätt hade jag inte! Eller fel! 

Där fanns älgar men dem såg jag i sista sekunden, på grund av min höga fart. För att inte krocka med dessa stora djur hukade jag mig ner och sicksackade mellan deras ben och under magarna. Älgarna hann inte reagera och jag var snart borta ur deras aktionsradie. Jag hade hört att de var förskräckliga på att sparkas. Älgar fanns det inte heller på filmerna jag sett! Där åkte man snabbt och elegant och ägnade sig åt bovjakt, och en och annan stilla flirt på fjället. Här fanns varken bovar eller någon att flirta stilla med. För jag ville absolut inte flirta med tomten!


Nedtecknat 2001-11-19 av Nina Warglycke och tidigare publicerat på nätet

1 kommentar:

Guldkryckan sa...

Tomten bodde på vår vind hemma i barndomsidyllen..undrade ofta varför han bodde där med all sågspån som låg där..måste varit knepigt att sova i det ;)

Ha en skön eftermiddag.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...