måndag 3 november 2014

Julkuddar

Jag har mina egna idéer om hur det ska se ut vid jul... och annars också. Alltså fixar jag det jag ska ha själv... för det finns inte att hitta i affären.

Här är enkla julkuddar som ändå pryder sin plats i soffhörnet. Jag har klippt till kuddfodralen, målat på dem, sytt ihop och satt dit tofsar.

DIY - för dig som vill göra ett par egna:

1. Du behöver en text. Jag hittar på mina egna texter.
2. Tyg, som är tvättat för att eventuell stärkning ska försvinna ur tyget. Jag har använt ett linneliknande vitt tyg.
3. Innerkuddar.
4. Mät innerkuddarna och klipp till tyget till kuddfodralet. Glöm inte sömsmån. Räkna också med stängning på baksidan, eller bara omlott. Sicksacka gärna kanterna innan du börjar hantera tyget mer.
5. Textilfärg och schabloner. Jag hade metallschabloner som jag använde, ganska stora. Man kan också texta på fri hand. Jag gjorde också lite stjärnor, eftersom jag älskar just sådana. Textilfärgen stryker du sedan fast på baksidan av tyget när du är färdig med texten och färgen torkat. Detta för att färgen inte ska försvinna i tvätten. Naturligtvis tvättas dessa i 40 grader, om man inte vill att texten ska bli lite "shabby chic".
6. Sy ihop kuddfodralen. Glöm inte eventuell knäppning på baksidan. Jag har kuddfodralen en bra bit omlott och tre knappar och tre öglor att knäppa med (inte på bild).
7. Gör tofsar. Vira garn runt en kartongbit i lämplig storlek. Knyt tofsen i toppen och knyt även en "midja" lite längre ned. Trimma till slutet på den. Trä fast den i kuddfodralshörnen med t ex synål. Knyt på insidan.
8. Pressa på kuddfodralen lite så de inte är skrynkliga.
9. Klä på kuddarna.
10. Beundra vad du just tillverkat!

Tyget behöver inte nödvändigtvis vara vitt och textfärgen svart. Det väljer du själv vad du vill ha. Men vitt och svart på detta vis ser ändå julaktigt ut, tycker jag. I mitt hem. Passar in i min stil.

1 kommentar:

Di sa...

Härliga kuddar !! Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...