söndag 4 januari 2015

Min härliga skidtur - 1



Jag skulle ut och skida hade jag kommit på. Det var nu dagarna mellan jul och nyår, lagom kallt och med ett tjockt lager gnistrande snö på marken. I garaget hade jag hittat farfars gamla träskidor och efter idogt letande även något som skulle föreställa stavar… 

tror jag! 

I alla fall i början och slutet var det skidstavar men vad det var emellan vet jag inte riktigt, det var krökar och böjar åt alla håll. Men det fick duga ändå för man kunde ju luta sig mot dem och ta stöd.

Måste ha skidkläder också. 

Rotade runt på vinden och hittade farmors randiga yllekalsonger. Sådana värmer ju bra i vinterkylan. Hittade också min mors gamla röda skidanorak från fyrtiotalet med riktig pälskant på huvan och även hennes pjäxor som vid provning visade sig passa perfekt. 

Filmens skidande hjältar hade ju både anorak och pjäxor och var så granna i sin utrustning. Hur snygg skulle inte jag bli? Hälsade på hos grannen och ”lånade” hans mössa, grannen märkte inget. Gick vidare till nästa granne, en gammal dam med ett helt batteri av salvor och krämer i badrumsskåpet, och ”lånade” en vit hudkräm. Jag hade sett på film att man skulle smeta vit salva i ansiktet när man skidar.


Nedtecknat 2001-11-19 av Nina Warglycke och tidigare publicerat på nätet

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...