måndag 16 mars 2015

Vi firar!


Mars är en bra månad. Våren antas anlända. Och mycket annat också att fira... som födelsedagar och årsdagar... och vårens ankomst.

Vi åkte till annan ort och tog en sväng på stan. Först över kanalbron. Mycket änder som roade sig i vattnet. Genom centrum i stan som var ganska folktomt, på förmiddagen. Eftersom det var lördag sov nog de flesta ut efter arbetsveckan. På torget förbereddes med snö för ett snöskolopp. Inget vi skulle vara med i. Himlen var knallblå. Vattnet speglade himlen. Och husen.
Här går vi på Skeppsbron.Tyvärr kom, strax efteråt, en motorbåt och störde ordningen i vattnet. Under några år arbetade jag i Zenitmargarin-huset. Uppe under takåsarna. Mitt jobb hade en filial där... Nu byggs det mesta om till bostäder. En båt låg inne i hamn. Inte så stor. En annan båt på andra sidan.
Hit var vi på väg. Tigers bageri. Hade hört talas om deras fika. Och bröd.Och att det skulle vara fullt med folk om vi inte var tidiga. Nu var vi tidiga, så mesta platsen hade vi själva. Lokalen har tidigare varit en skeppshandel... och troligen en klädaffär. Nu bageri och fik. Här fick vi frossa i goda bröddofter, goda smaker och bra service.
Jag äter ju inte så gärna goda bakverk. Inte för att jag inte gillar det som är gott... utan på grund av allergi. Då brukar inte finnas så speciellt mycket att välja på. Knappt ens en macka på många ställen. Här fanns en hel drös härliga mackor att välja på. Jag tog det jag kommit att gilla... salami och brie. Den smörgåsen serverades varm och go på en trätallrik. Massor med ost och salami, massor med grönt... både tomat, gurka, sallad och groddar. Till det pumpakärnor och solrosfrön. Mmmm... Helt underbart! Denna måste jag beställa igen vid nästa besök. Jag var så hungrig att jag inte ens fotograferade mackan... bara åt och... njöt.

Vi köpte även med oss två fina tigerlimpor. Att smörja kråset med hemma. Nästa besök här köper vi mer. Åt av brödet idag till jobbfikat. Smakar mycket bra.
Vägen tillbaka till där vi övernattade var lika fin... den här lördagen, den fjortonde mars... kan man säga var blå. Blå himmel och blått vatten. Strålande sol. Så otroligt fint.

Besök gärna Tigers bageri du med! Annorlunda fik, med ekologiska, biodynamiska, kravmärkta och närproducerade råvaror i största möjliga utsträckning.

Eftermiddagens firande... veganska goda kakor. Och tårta. Här fick jag frossa. Dagens andra firande.

Mätta, goa och glada vände vi sedan bilen mot hemmet. Så skönt att dra iväg för ett dygn till annan ort. Roa sig, vara social. Umgås. Uppleva. Tanka energi. Göra ett avbrott i vardagen.

Snart drar vi åt ett annat håll. Ibland över helgen, ibland ett dygn... ibland även mitt i veckan. Att överraska sig själv med en liten resa gör gott. Ladda batterierna. Se något annat. Det rekommenderas!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...