fredag 25 mars 2016

GLAD PÅSK!


Glad Påsk på er alla kärringar och gubbar!

Jamen... jag säger väl samma som lilla Josef... Glad Påsk på er!

Har ni dragit till Blåkulla nu då?
Jag stannar hemma. Brukar inte åka på sådana obskyra utfärder på enbart en kvast. Känns lite för "svensson" för mig. Jamen... en illa åtgången kvast. Vad är det att börja med. Inte för mig. Jag ligger hemma i soffan och spanar mot himlen och småflinar när ni får motorstopp och kraschlandar. Flinar... för att ni tror att ni kan flyga på en kvast. Inte ens minsta barn får ju för sig att det går att flyga med kvastar. Varför tror då vuxna att det fungerar. Väx upp!

Sen talas det om påskharen... och att den värper ägg med godis i. Vem sjutton tror att harar värper ägg? Till och med minsta småbarn vet ju det också. Att hönsen värper ägg. Inte hararna. Hararna är i skogen och tar hand om sitt liv. De vill nog inte förknippas med stolliga människor som säger att de värper ägg. Månne sitter de i skogen och ruskar på huvvet åt människorna och deras tokigheter.

Själv tar jag en dyr god chokladbit omsänder. Tar mig något fint att dricka. Äter påskmiddag med Josef, och släkten runt det jättestora nyinköpta matbordet där alla ryms. Beundrar jättevasen som är full med doftande påskblomster. Myser i det vackra vädret. Tar det lugnt. Firar. Precis så som man ska göra. Varierar med att kuta runt efter lillebarnet som nu tar sina första steg här i livet. Mycket att upptäcka.

Jamen... alltså... hörni... släpp taget om kvasten och fira påsken nu. Glad Påsk, på er!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...